Edit Content
Adwokat Krzyżanowski

Mariusz Krzyżanowski, adwokat, założyciel kancelarii.

Należy do Izby Adwokackiej w Warszawie. Jest absolwentem Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego oraz Podyplomowego Studium Spółek na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego.

Posiada wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu negocjacji i sporów sądowych z udziałem instytucji finansowych. Przed rozpoczęciem świadczenia usług w ramach własnej praktyki, od 2012 r. stale współpracował z warszawską kancelarią adwokatów i radców prawnych, gdzie odpowiadał głównie za prowadzenie spraw sądowych. Będąc przekonanym, iż zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą mu przejąć odpowiedzialność za powierzane mu sprawy, stanął na czele własnej kancelarii, gdzie zdobyte doświadczenie przekuwa w sukcesy swoich Klientów.

Kancelaria_kredyt_chf
/
Problemy frankowiczów z Bankiem Millennium

Problemy frankowiczów z Bankiem Millennium

Problemy frankowiczów z bankiem Millennium

Czas czytania: 3 minuty

Spis treści:

Frankowicze mają pełne prawo wytoczyć proces przeciwko bankowi, który udzielił im kredytu. Ten jednak często w odpowiedzi stosuje kontratak, np. w postaci wezwania do zwrotu kapitału i wynagrodzenia za korzystanie z kapitału. Tego typu strategię już od kilku lat prowadzi Bank Millennium. Czy związani z nim kredytobiorcy mają powody do obaw?

Bezzasadne wezwania od Banku Millennium

Kredytobiorcy, którzy postanowili pozwać Bank Millennium, otrzymali lub zapewne otrzymają wezwanie do wynagrodzenia za korzystanie z kapitału oraz do zwrotu kapitału. Czy powinno ono być powodem do niepokoju?

Przede wszystkim należy zauważyć, że działanie banku jest pozbawione konsekwencji. W czasie trwania procesu Millennium utrzymuje bowiem, że umowa kredytu frankowego jest ważna i dlatego podważa roszczenia kredytobiorców. Następnie wysyła wezwanie do zapłaty wynagrodzenia za korzystanie z kapitału oraz do zwrotu kapitału, przyznając niejako zasadność roszczeń frankowiczów.

Występowanie z roszczeniami o wynagrodzenie za korzystanie z kapitału nie ma nadto podstaw w obowiązujących przepisach prawa, a jest to jedynie taktyka mająca na celu zniechęcenie frankowiczów do składania pozwów skomplikowanie trwających procesów. Należy w tym miejscu podkreślić, że do tej pory nie zapadł ani jeden korzystny dla banku wyrok w sprawie wynagrodzenia za korzystanie z kapitału.

Sprawdź co możemy dla Ciebie zrobić

Jak tłumaczy się Bank Millennium?

Zdaniem Banku Millennium pozwy o wynagrodzenie za korzystanie z kapitału stanowią logiczne następstwo pozwów otrzymanych od kredytobiorców. W ten sposób bank chce zabezpieczyć swoją pozycję, choć jednocześnie podkreśla gotowość do zawarcia ugody.

Stosowanie swojej strategii Millennium rozpoczął już w październiku 2021 roku, a w zredagowanych przez siebie pismach podkreśla, że podjęte działania są niezbędne z punktu widzenia ochrony jego praw oraz interesów. W otrzymanych wezwaniach do zapłaty kredytobiorcy mogą przeczytać m.in., że na uregulowanie należności mają jedynie 14 dni kalendarzowych liczonych od dnia otrzymania pisma, co wywołuje dodatkowy stres i niepewność.

Jak wynika z treści wezwań, kwota wynagrodzenia za korzystanie z kapitału, jakiej domaga się bank, wyliczona została w oparciu o wskaźnik WIBOR 3M powiększony o średnią marżę rynkową, tożsamą z marżą kredytów złotówkowych udzielanych w okresie, w którym doszło do zawarcia umowy frankowej. Wysokość marży bank miał natomiast ustalić z wykorzystaniem danych statystyczne Komisji Nadzoru Finansowego, przygotowanych na potrzeby programu ugód.

Co ciekawe, Bank Millennium w treści rozsyłanych wezwań przyznaje, że kwestia możliwości domagania się przez bank wynagrodzenia za korzystanie z kapitału, nie została w dotychczasowym orzecznictwie rozstrzygnięta.

W jaki sposób reagować na podobne wezwanie do zapłaty?

To, że frankowicz odebrał od banku wezwanie do zapłaty, nie oznacza konieczności spełnienia żądań. W takiej sytuacji uzasadnione wydaje się skierowanie do instytucji bankowej odpowiedzi zawierającej stanowisko, zgodnie z którym wezwanie uznawane jest za bezzasadne i nie wywołuje skutków prawnych, ponieważ ma charakter pozorny.

Wskazane jest również zgłoszenie otrzymanego pisma jako dowodu w toczącym się już postępowaniu. Można dzięki temu wykazać, że postępowanie wobec frankowicza jest nieetyczne, a jednocześnie bank swoim działaniem sam przyznaje, że zawarta umowa kredytowa jest nieważna.

Autor wpisu:

Picture of Mariusz Krzyżanowski
Mariusz Krzyżanowski

adwokat, założyciel kancelarii

Powyższa publikacja została starannie opracowana, jednakże niektóre informacje zostały przedstawione w formie skróconej. W związku z tym artykuł ma jedynie charakter poglądowy, a zawarte w nim informacje nie powinny zastępować pełnej analizy konkretnego zagadnienia. Kancelaria Adwokacka Mariusz Krzyżanowski nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne straty wynikłe z działań podjętych lub zaniechanych na podstawie tej publikacji. Jeżeli mają Państwo zainteresowanie omówieniem poruszonych kwestii, serdecznie zachęcamy do kontaktu i rozpoczęcia współpracy. W przypadku potrzeby omówienia lub analizy indywidualnej sprawy, zapraszamy do kontaktu i nawiązania współpracy.

Skorzystaj z bezpłatnej analizy umowy kredytu

Formularz zgłoszenia

Bank udzielający kredytu*:
Data udzielenia kredytu*:
Kwota udzielonego kredytu (w PLN)*:

Okres kredytowania (w miesiącach)*:
Rodzaj rat*:
Marża banku w dniu uruchomienia (w %)*:

Pola opcjonalne. Jeżeli Cię nie dotyczą, możesz przejść dalej.
Karencja w spłacie kapitału (w miesiącach):
Data całkowitej spłaty kredytu:

Preferowana godzina kontaktu*:
Imię i nazwisko*:
Telefon*:
E-mail*:
Załącz skan umowy kredytu*:

Załącz historię spłaty kredytu:

* pole wymagane

Call Now Button